Monday 10 August 2009

SILSILAH KELUARGA TUAN TABAL


Tuan Tabal (Hj Abdul Samad bin Muhammad Saleh) ada 8 orang anak dari 2 orang isteri(pertama 6org & yg kedua 2org)


1.Wan Ahmad bin Hj. Abdul Samad-(Mufti Kelantan yg ke IV)-10 anak dari 5 org isteri.

2.Wan Musa bin Hj. Abdul Samad-(Mufti Kelantan )12 orang anak.Salah seorang darinya ialah
Nik Mahyuddin bin Nik Wan Musa(Bekas Pengasas&Pengetua
Kolej Islam Kelang & Cetusan idea pengujudan SMKA
Pedas,Rembau-sudah meninggal.
-Salah seorang dari cucu Nik Mahyuddin bernama Dato'Nik
Mustafa ialah Ketua Pengarah IKIM sekarang.(2 pupu
saya).Pernah dengar perbualan beliau dlm radio IKIM pd
3.8.09 lantas menceritakan kpd emak saya.Abangnya Nik Aziz
(dlm gambar berbaju batik putih) ada berkunjung ke rumah
saya pd 7.8.08.Beliau ialah bekas Pensyarah di UKM Bangi.

3.Nik Omar bin Hj.Abdul Samad-meninggal umur belasan tahun.

4.Wan Abdullah bin Hj Abdul Samad - 5 orang anak dri 2 org isteri

-Cucunya Azmi bin Abd Rahman bin Wan Abdullah(dlm
gambar berbaju biru muda berjalur-Vice President di Institutional Sales
Equity markets,KL.(2 pupu saya)
-Pengacara tilawah sekarang(Prkt Kebangsaan) berbahasa Arab ialah abang ipar Azmi(Mahmud Abdul) -bererti menantu sepupu emak saya.
-Anak saudaranya Azmi -Nik Abdul Rahman bin Mustafa bin
Nik Abdul Rahman bin Wan Abdullah(dlm gambar baju
merah kopiah -penuntut University Insanniah Kedah-Dia
lah yang berusaha keras penyambung tugas
datuknya, Nik Abd Rahman(nama nya sama dgn dirinya juga)untuk mencari waris2 yang dah lama terpisah.(Anak saudara 2 pupu saya)
-Anak saudaranya Azmi lagi-Nik Mohamad Farid bin Nik
Ismail bin Nik Abdul Rahman bin Nik Abdullah(dlm gambar
berbaju putih berpetak)-sambung belajar Phd di UiTM Syah Alam.
(ank saudara 2 pupu saya)

5.Wan Aishah bt.HjAbdul Samad-8 org anak

6.Wan Fatimah bt,Hj,abdul Samad -2 orang anak

7.Ahamd bin Hj. Abdul Samad -Anak dari isteri ke 2 Tuan Tabal (Hj.Abdul Samad)Ayah emak
saya.(Nik Aishah bt Ahmad bin HjAbd Samad)

-Bertugas sebagai kerani di Mahkamah Syariah Kota Bharu
Kelantan tapi telah meninggal ketika masih lagi muda.Emak
saya ketika itu baru berusia 5 tahun.Emak saya ank yg ke 4.
dari 5 beradik.
-Emak saya tak sempat nak mendapat pendidikan yang mendalam kerana ketiadaan ayah sejak dari kecil lagi.Dia dididik oleh emaknya sekadar yang termampu sahaja.Tidak bersekolah tapi dididik secara tasmik di rumah sahaja.Setelah dewasa dia belajar secara beramai-ramai dari guru-guru di rumah-rumah mualim tempatan ketika itu.Tapi emak saya seorang pencinta Al Quran dan tafsir.Walaubagaimanapun emak saya boleh membaca jawi dan rumi walaupun tidak mendapat pendidikan normal.Belajar juga bahasa arab tapi tidak kemas,maklumlah ketika itu serba kekurangan.Hari-hari minatnya membaca kitab suci Allah dari dulu sampai sekarang.,dan lain2 bacaan yang ada.Ada 12 org anak.2 meninggal kecil dan seorg meninggal tahun 2008.Saya anak yg ke 5.

-Berbaju biru pekat(dlm gambar)Nik Khairy cucu abang emak saya-bekerja di Petronas Gemencheh sebagai Ahli Lembaga Pertubuhan Peladang Tampin.

(Jadi saya cicit kpd Tuan Tabal).


8.Che Wook- 2 orang anak.


(Lihat Silsilah dan preview supaya jelas.

No comments:

Post a Comment